Výtvarný obor

Charakteristika výtvarného oboru

 

Výtvarný obor naší školy se obrací ke všem dětem a mladým lidem, kteří projevují zájem o výtvarné vzdělávání. V základním studiu usiluje o to, aby žák podle svých schopností získával hlubší náhled na okolní svět a na sebe sama a dokázal ho výtvarně vyjádřit. Nadaným žákům poskytuje další znalosti a dovednosti k talentovým zkouškám na střední a vysoké školy s výtvarným zaměřením.

Výuka staví na dvou procesech. První proces rozvíjí výtvarné cítění a myšlení žáků, které je základem výtvarné komunikace. Dítě vnímá podněty, přemýšlí o nich, dává jim tvar a do svého projevu vkládá niternou výpověď. Výtvarnému cítění a myšlení napomáhá poznávání výtvarného jazyka - výtvarných a výrazových vlastností obrazotvorných prvků a jejich vztahů. Výtvarné myšlení se dále modifikuje ve vazbě na kresbu, malbu, grafiku či plastiku, podílí se na různých formách vyjadřování a na sebehodnocení. S výtvarným myšlením se váže tvořivost jako schopnost originálně nebo více způsoby řešit výtvarné otázky. Smyslové prožitky zase obohacují vztah k řeči materiálů a nástrojů a cit pro jejich výrazové hodnoty.

V druhém procesu převažuje výchovný aspekt - vcítění se, prožívání a uvažování v duchu principů humanity. Prožitky, subjektivní citové reakce na podněty z okolí a soustředěná pozornost k vlastnímu jednání vyvolávají sebereflexi. Ta na základě jedinečné osobní zkušenosti a úvah dítěte ovlivňuje jeho přijímání okolního světa a pomáhá mu zařadit se do lidského společenství. Poznání a citové i morální rozvíjení osobnosti dítěte je nejcennějším příspěvkem výtvarné tvorby k všeobecnému vzdělání mladé generace.

 

Jednotlivá vzdělávací zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let. Studium je dvouleté. Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

 

2)    VÝTVARNÁ TVORBA

Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

  

Vyučovací předměty výtvarného oboru

 

Plošná tvorba zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tématice, která obohacuje dětské myšlení i emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů ve vlastní volné a užité tvorbě, v pozorování a v přepisu reality nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Soustředěný zájem vzbuzuje i experimentace s materiály, nástroji nebo postupy, která rozvíjí tvořivost a fantazii. Způsoby vyjadřování navazují jak na klasické výtvarné postupy, tak na kombinování technik, které mnohdy dospívá až k přesahům mezi plošnou a plastickou tvorbou.

 

Prostorová a akční tvorba učí žáky odlišnému způsobu výtvarného myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů vystupuje do popředí role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Volná tvorba nejčastěji spočívá ve výtvarné experimentaci v řešení drobných sochařských skic. Je závislá nejen na obsahu námětu a na výtvarné úvaze, ale i na zvoleném postupu – modelování, tvarování, konstruování. Významnou roli hraje i vztah žáka k materiálu a jeho zručnost. Volnou tvorbu doprovází studijní modelování, užitá tvorba je nejčastěji zastoupena keramikou.

Akční tvorba vyvažuje prožitkovými aktivitami některé postupy plošné a prostorové tvorby. Na nezvyklé zážitky, smyslové podněty, na pocity, vztahy a vznikající postoje navazuje jejich výtvarný přepis a hlouběji je ukotvuje. Objektová tvorba pomáhá žákům přiblížit se realitě – materiálu či nalezenému předmětu, nebo vytvářet nová prostředí. Postupy akční tvorby se vztahují k jedinci a k jeho situaci ve světě, k vnímání sebe sama nebo k prožívání kontaktů s druhými. Akční tvorba má multimediální charakter. Žáci se vyjadřují gestem či pohybem, prožívají hudbu a její rytmus, proměňují svou identitu…

 

Výtvarná kultura prostupuje celou výukou – nabízí prožitky, porovnává vztahy mezi životem, člověkem a uměním, sleduje pohyb uvnitř žánrů a napříč historií. Na všech stupních studia jde o hledání inspirací, asociací a souvislostí. Výtvarná kultura je jako samostatný předmět s vlastní časovou dotací klasifikována jako ostatní předměty. Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe výtvarného umění jsou v základním studiu I. i II. stupně realizovány v rámci tohoto předmětu.

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailV pondělí 8. dubna se naši tanečníci vydali na Krajskou postupovou přehlídku dětských skupin scénického tance. 5. ročník tančil choreografii Soni Paskerové "V energiích" a 6. ročník choreografii...
article thumbnailV úterý 9. dubna 2024 se v Základní umělecké škole Karla Malicha Holice konalo krajské kolo soutěže ZUŠ ve hře na violoncello. Tadeáš Mucha ze třídy paní učitelky Denisy Hejtmanské si z této...
article thumbnailPřijměte pozvání na Koncert žáků hudebního oboru, který se bude konat ve čtvrtek 18. dubna 2024 od 18:00 hodin v hudebním sále školy. Na Vaši návštěvu se těší žáci a učitelé ZUŠ.
article thumbnailSrdečně Vás zveme na "Koncert odlehčených žánrů" v podání žáků hudebního oboru, který se bude konat ve středu 17. dubna 2024 od 18:00 hodin. Těšíme se na Vás.

QR kód

Klasifikace

Školský portál